Συνολικές προβολές σελίδας

Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τον αθλητισμό



H επιτυχία μιας πολιτικής στον αθλητισμό με κοινωνικό πρόσημο, κρίνεται με βάση τον τελικό αριθμό των ανθρώπων που εντάσσονται σε οποιεσδήποτε μορφές άσκησης και άθλησης, ως αποτέλεσμα της υλοποίησής της.


ΠΡΟΛΟΓΟΣ



Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τον αθλητισμό και τη φυσική αγωγή εντάσσεται στη στρατηγική της κοινωνικής και παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας.  

Η προγραμματική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό διαπνέεται στο σύνολό της από την κεντρική ιδέα ότι η εν λόγω δραστηριότητα αποτελεί, συνταγματικά κατοχυρωμένο, κοινωνικό αγαθό. Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα, χωρίς διακρίσεις και περιορισμούς, να αθλείται και να απολαμβάνει τα ευεργετήματα της άθλησης στην υγεία του, στην κοινωνικότητα, στον ελεύθερο χρόνο. Για το λόγο αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ τοποθετεί στο κέντρο της πολιτικής του για τον αθλητισμό τον αθλούμενο και τον αθλητή.  

Στη προγραμματική του πρόταση ο ΣΥΡΙΖΑ διατυπώνει το στρατηγικό του σχεδιασμό, τους κανόνες και τους βασικούς άξονες μιας διαφορετικής κρατικής πολιτικής στον ελληνικό αθλητισμό.  

Βασικά διακυβεύματα είναι η αναδιανομή των πόρων με ριζικά διαφορετικό σκεπτικό και κοινωνικούς όρους, η ενδυνάμωση του κοινωνικού ελέγχου, η συλλογικότητα, η διαφάνεια και ο εκδημοκρατισμός στη λειτουργία.

Για την αριστερά που σκέφτεται και δρα στη λογική της ικανοποίησης των κοινωνικών αναγκών και της δίκαιης διανομής του παραγόμενου πλούτου, το πρόταγμα «αθλητισμός για τον άνθρωπο και όχι για τα κέρδη» εξ αντικειμένου απορρίπτει και ξεπερνά το σημερινό νεοφιλελεύθερο μοντέλο του εμπορευματοποιημένου αθλητισμού.

Ως εκ τούτου στη κορωνίδα της προγραμματικής μας πρότασης βρίσκονται οι στόχοι της υπεράσπισης του κοινωνικού αγαθού του αθλητισμού, η δημοκρατία στο εσωτερικό του και η διαφάνεια στη λειτουργία του. 

  
Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΣΗΜΕΡΑ

Η ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΈΛΟΥ

Το αθλητικό μοντέλο στην Ελλάδα σήμερα περνά μια δομική κρίση. Κρίση συστημική και αξιών. Αφορά:
  • τον τρόπο που παράγονται από τον αθλητισμό συγκεκριμένα πολιτικά, ιδεολογικά και αρνητικά κοινωνικά στερεότυπα και τον τρόπο που παραμένουν αναξιοποίητα τα κοινωνικά ευεργετήματα από τον αθλητισμό.
  • την παραγωγή τεράστιων υπεραξιών στον αθλητισμό και τον αδιαφανή, αντιδημοκρατικό τρόπο διανομής αυτών.
  • Την έλλειψη συνθηκών ισότιμης πρόσβασης στην άθληση για όλους τους ανθρώπους χωρίς διακρίσεις και της συμμετοχής στη διοίκηση των φορέων της άθλησης.
  • Την αντίληψη της εμπορευματοποίησης που θεωρεί τον αθλούμενο και τον αθλητή καταναλωτή και πελάτη μιας αγοράς.
  • Την ανάπτυξη, συνεπεία όλων των παραπάνω, των φαινομένων του ρατσισμού, του εκφασισμού και της βίας με αφορμή αθλητικές εκδηλώσεις, της στρεβλής ανάπτυξης του σωματειακού αθλητισμού, του αυταρχισμού στο αθλητικό σύστημα, του κομματισμού και των πελατειακών σχέσεων, των ανισοτήτων μεταξύ κέντρου και περιφέρειας, μεταξύ οικονομικά ισχυρών και αδύνατων, του ντόπινγκ.    
Ο ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΡΟΪΚΑ

Ο αθλητισμός, όπως και οι τομείς της παιδείας, της υγείας και της κοινωνικής πρόνοιας, ήταν από τα πρώτα κοινωνικά αγαθά που μπήκαν στο στόχαστρο των πολιτικών των μνημονίων και στον Προκρούστη των περικοπών. Τα μνημόνια στο τομέα της φυσικής αγωγής και του αθλητισμού υλοποιούνται μέσα από τέσσερις κομβικούς άξονες:
Ο πρώτος άξονας αφορά στο οικονομικό πεδίο. Είναι οι περικοπές των επιχορηγήσεων από τον τακτικό προϋπολογισμό προς τον αθλητισμό, προς τις ομοσπονδίες, τις ενώσεις και τα αθλητικά σωματεία, προς την τοπική αυτοδιοίκηση για τα προγράμματα μαζικού αθλητισμού και προς την εκπαίδευση για τη φυσική αγωγή.
Ο δεύτερος άξονας αφορά στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των υποδομών. Είναι η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων αθλητικών χώρων και η απαξίωση όσων απομένουν χωρίς πόρους και προσωπικό. Αυτό βεβαίως αφορά και στην αδυναμία της τοπικής αυτοδιοίκησης, λόγω του ν. Καλλικράτη και της διοικητικής μεταρρύθμισης, να συντηρήσουν αθλητικούς χώρους και να εξασφαλίσουν την καθημερινή και ασφαλή λειτουργία τους.
Ο τρίτος άξονας αφορά στις διοικητικές κρατικές και αθλητικές δομές. Συντελείται η καταστροφή των οργανωτικών και διοικητικών δομών του αθλητισμού, αρχής γινομένης από την υποβάθμιση της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού. Συγχωνεύονται χωρίς σχέδιο ή καταργούνται χωρίς αξιολόγηση,  αποκλειστικά με λογιστικές λογικές, εποπτευόμενοι αθλητικοί φορείς ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ.
Ο τέταρτος άξονας αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό. Η καταστροφή του ανθρώπινου παράγοντα, με τις απολύσεις και μέσα από την αλλαγή των εργασιακών σχέσεων με την επιβολή της ελαστικής και ανασφάλιστης εργασίας, με τη διαθεσιμότητα χιλιάδων εκπαιδευτικών φυσικής αγωγής, οδηγεί στην υποστελέχωση πολλών υπηρεσιών και αθλητικών εγκαταστάσεων, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της λειτουργίας τους.
Παράλληλα, ως νέο δεδομένο την εποχή των μνημονίων συντελείται αναδιάταξη των συμμαχιών και ποιοτική εξέλιξη στον τρόπο που η πολιτική τάξη και τα οικονομικά συμφέροντα παρεμβαίνουν στον αθλητισμό. Μεγάλοι οικονομικοί όμιλοι ελληνικών και ξένων συμφερόντων, που «εντάσσονται» σε σφαίρες επιρροής στον παγκόσμιο γεωπολιτικό, οικονομικό και ενεργειακό χάρτη, έχουν εισβάλλει στα πιο λαοφιλή αθλήματα και στις πιο εμπορικές ομάδες, προσπαθώντας να αποκτήσουν κοινωνική αποδοχή και να ασκήσουν πολιτική πίεση.
Ταυτόχρονα, όλες αυτές οι εταιρείες που εμφανίζονται ως χορηγοί των πιο εμπορικών ποδοσφαιρικών ομάδων, προσπαθούν να αποκτήσουν ή ήδη έχουν αποκτήσει υπό την κατοχή τους εταιρείες αθλητικού στοιχηματισμού, αξιοποιώντας την πολιτική της ΕΕ περί κρατικών μονοπωλίων, που ευνοεί την απελευθέρωση του τζόγου. Χρησιμοποιούν τις εταιρείες στοιχηματισμού ως μέσο για την διακίνηση (διαφανή ή όχι) τεράστιων χρηματικών ποσών, αποφεύγοντας την παρέμβαση, την ρύθμιση ή τον έλεγχο των επίσημων εθνικών, κρατικών ή διεθνών φορέων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θα σταματήσει την καταστροφή του ελληνικού αθλητισμού και θα προχωρήσει στην ριζική του ανασυγκρότηση, αναδιάρθρωση και μεταρρύθμιση.

 
ΤΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΣ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Στην αντίληψή μας, κοινωνικό αγαθό και δικαίωμα κάθε πολίτη είναι να έχει ίσες ευκαιρίες για συμμετοχή χωρίς διακρίσεις στον αθλητισμό, στην ενεργητική ενασχόληση με αγωνίσματα και αθλήματα, στη φυσική άσκηση εκεί που ζει, σπουδάζει και εργάζεται. Να έχει δικαίωμα στη λήψη των αποφάσεων.
Επομένως, κεντρικό στοιχείο μιας εναλλακτικής στρατηγικής για την ανάπτυξη αυτού του αθλητισμού είναι η στήριξη των τριών πυλώνων: της φυσικής αγωγής και του αθλητισμού στην εκπαίδευση, των δράσεων της τοπικής αυτοδιοίκησης και του «αθλητισμού για όλους», του ερασιτεχνικού αγωνιστικού και σωματειακού αθλητισμού. Η εφαρμογή αυτού του προστατευτισμού στον αθλητισμό, αποτελεί για τον ΣΥΡΙΖΑ θέση στρατηγικού χαρακτήρα.
Το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ για τη ριζική αναδιάρθρωση και τη δημιουργία ενός «Ενιαίου, Κοινωνικού και Δημοκρατικού Συστήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού» στη χώρα μας, έχει σαφή πολιτικά, κοινωνικά και ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά και αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της γενικότερης κοινωνικής πολιτικής της πρόνοιας, που τέμνεται και συνδέεται με τις επιμέρους πολιτικές στον χώρο της παιδείας, της υγείας και του πολιτισμού.
Στοχεύει στην υγεία των πολιτών, στη διαμόρφωση συνηθειών υγιούς τρόπου ζωής, στη φυσική και πνευματική ανάπτυξη της νέας γενιάς, στη διαμόρφωση κοινωνικά ενεργών πολιτών, αλλά και στην ορθολογική ανάπτυξη των αθλημάτων.
Εγγυάται το σεβασμό στα δικαιώματα των αθλουμένων και των αθλητών, στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στον κλάδο και ρυθμίζει δημοκρατικά τις σχέσεις των εμπλεκόμενων φορέων με το κράτος και μεταξύ τους.
Δίνει προτεραιότητα στην ανάπτυξη της φυσικής αγωγής και του αθλητισμού ανάμεσα στις πιο αδύναμες και μη προνομιούχες ομάδες του πληθυσμού (παιδιά πολύτεκνων οικογενειών, μονογονεϊκές οικογένειες, νέες μητέρες, πολίτες με αναπηρία, μετανάστες, άνεργοι κ.λπ.).

ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΤΗΣ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΙ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Οι βασικοί δείκτες ανάπτυξης του αθλητισμού συγκαταλέγονται στους δείκτες της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης της χώρας. Αυτοί είναι η μαζικότητα συμμετοχής, η δυνατότητα υποδοχής χιλιάδων ανθρώπων στις διάφορες μορφές, ο πραγματικός αριθμός των καθημερινά αθλούμενων, η κατάσταση του δικτύου δημόσιων αθλητικών υποδομών, το μέγεθος της οικονομικής ενίσχυσης από την πολιτεία.
Ο δείκτες αύξησης του συνολικού αριθμού των αθλουμένων αφορούν κάθε μορφή άθλησης και σωματικής άσκησης και όχι μόνο τους αθλητές που λαμβάνουν μέρος σε αγωνιστικές δραστηριότητες ή τον αριθμό των κερδισμένων μεταλλίων σε διεθνείς διοργανώσεις. Δημιουργούμε ένα αθλητικό σύστημα συμβατό με τον ελεύθερο χρόνο των πολιτών, με μια άλλη οικολογική πολιτική, μέρος ενός διαφορετικού μοντέλου οικιστικής ανάπτυξης κι εξυπηρέτησης των άμεσων αναγκών της κοινωνίας.
Για το λόγο αυτό, θεσπίζεται νέος νόμος πλαίσιο που αφορά το αθλητικό σύστημα στο σύνολό του και θα αναπροσανατολίσει τον ελληνικό αθλητισμό ώστε να βρει επιτέλους μια σταθερή ταυτότητα μέσα στη νέα κυβερνητική δομή, αντίστοιχη των αναγκών του και των ζητημάτων της νεολαίας. Με το νέο νόμο πλαίσιο για τον αθλητισμό θα σπαρθούν νέες καινοτόμες ιδέες και αθλητικοί θεσμοί. Θα ενισχυθούν οι συλλογικοί όροι της συμμετοχής στον αθλητισμό
ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
Έλεγχος – απολογισμός – διαφάνεια - στήριξη
Αναδιανέμουμε τους αθλητικούς πόρους υπέρ του «αθλητισμού για όλους», της φυσικής αγωγής στην εκπαίδευση και του ερασιτεχνικού αθλητισμού, με σαφή προσδιορισμό ποιοι πόροι μοιράζονται, σε ποιους φορείς, με ποιον τρόπο και με ποια αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια. Βασικός στόχος είναι οι αθλητικές υπηρεσίες και δραστηριότητες (δημόσια εκπαίδευση, τοπική αυτοδιοίκηση κι ερασιτεχνικός αθλητισμός) να παρέχονται δωρεάν και χωρίς επιβάρυνση των νέων και των οικογενειών τους.

Α. ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ
  1. Θέσπιση αυτοτελούς κονδυλίου για τον ερασιτεχνικό αθλητισμό από τον ετήσιο κρατικό προϋπολογισμό
  2. Επέκταση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στον αθλητισμό, με έμφαση στην χρηματοδότηση προγραμμάτων για την εγκατάσταση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, για τη δημιουργία των απαιτούμενων υποδομών, για τον αθλητισμό στην εκπαίδευση, τον ερασιτεχνικό αθλητισμό και τον αθλητισμό για όλους, προκρίνοντας μικρά και χρηστικά αθλητικά κέντρα – προπονητήρια στις γειτονιές.
  3. Επαναχάραξη της φορολογικής πολιτικής στον χώρο των υπηρεσιών αθλητισμού και αθλητικού θεάματος, με θέσπιση καθεστώτος ανταποδοτικότητας και παρακράτηση ποσοστού από τα κέρδη του επαγγελματικού αθλητισμού
  4. Θέσπιση συγκεκριμένου ποσοστού 0,5% από τα κέρδη κάθε είδους στοιχηματικής πράξης που αναφέρεται σε αθλητική εκδήλωση (αθλητικός φόρος «Τόμπιν»)
  5. Θέσπιση ποσοστού κατ’ έτος, υπέρ του ερασιτεχνικού αθλητισμού, της αθλητικής έρευνας και τεχνολογίας και του «αθλητισμού για όλους», επί της αξίας έκδοσης ή ανανέωσης των ιδιωτικών αδειών στοιχηματικών εταιρειών.
  6. Έκδοση ειδικού «Αθλητικού Λαχνού» ανά 6μηνο.
  7. Ενεργοποίηση των αρμόδιων υπηρεσιών για την είσπραξη όλων των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών των ΠΑΕ, ΚΑΕ, ΤΑΠ προς το δημόσιο
Για την οικονομική διαφάνεια
  1. Θεσμοθετείται το σύστημα της «ΕΝΙΑΙΑΣ ΑΡΧΗΣ ΠΛΗΡΩΜΩΝ»,  το οποίο απευθύνεται στις Εθνικές Αθλητικές Ομοσπονδίες και περιλαμβάνει τους ποιοτικούς - αναπτυξιακούς όρους, τα αντικειμενικά μετρήσιμα κριτήρια και τα χρονικά διαγράμματα υλοποίησης. Παράλληλα καθιερώνεται «ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΜΕ ΤΙΣ ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΕΣ», στο οποίο ορίζεται  επακριβώς η έννοια του «αυτοδιοίκητου» στον αθλητισμό, με σκοπό την πλήρη αποκοπή των ομοσπονδιών από τον ομφάλιο λώρο της εμπορευματοποίησης
  2. Αναδιατάσσονται οι οικονομικές σχέσεις του αθλητικού σωματείου με την πολιτεία. Τα ερασιτεχνικά αθλητικά σωματεία απολαμβάνουν οικονομικής ενίσχυσης απευθείας από την ΓΓΑ, βάσει σύνθετων κριτηρίων κατόπιν αυστηρού ελέγχου και οικονομικού απολογισμού.
  3. Ο επαγγελματικός αθλητισμός (ΠΑΕ, ΚΑΕ, ΤΑΠ) όσον αφορά τις οικονομικές του λειτουργίες, εμπίπτει άμεσα στις αρμοδιότητες των Υπουργείων Οικονομικών και Εμπορίου, των οικονομικών και άλλων ελεγκτικών μηχανισμών της πολιτείας και στους μηχανισμούς ελέγχου υπηρεσιών θεάματος.
  4. Διενεργείται άμεσος Διαχειριστικός και Οικονομικός Έλεγχος όλων των εποπτευόμενων φορέων και των Εθνικών Αθλητικών Ομοσπονδιών. Συγκροτείται άμεσα το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Β. ΜΕΤΡΑ ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ

ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Ο αθλητικός τουρισμός αποτελεί στοιχείο της εναλλακτικής μας πρότασης για το Ενιαίο, Δημοκρατικό, Κοινωνικό Σύστημα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.  Το εναλλακτικό σχέδιο για την ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού με κοινωνικό πρόσημο, που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ,
  • Εντάσσεται στη στρατηγική της κοινωνικής – παραγωγικής ανασυγκρότησης
  • Συμβάλλει στη λύση του προβλήματος της εποχικότητας
  • Συμβάλλει στη πραγματική ενίσχυση των τοπικών οικονομιών
  • Εξασφαλίζει τις τοπικές υποδομές με όρους βιωσιμότητας
  • Είναι φιλικό προς τις πολιτικές της αειφόρου ανάπτυξης
  • Μπορεί να αποφέρει και σοβαρά οικονομικά αποτελέσματα συμβάλλοντας στην εθνική οικονομία
Οι τοπικές κοινωνίες και οικονομίες ενδυναμώνονται μέσω εναλλακτικών αθλητικών δράσεων που σχετίζονται με τον τουρισμό, με συγκριτικό πλεονέκτημα την παράλληλη ανάδειξη της τοπικής ιδιαιτερότητας, της ιστορίας, του πολιτισμού, της γαστρονομίας, του φυσικού κάλλους.
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Δημοκρατία σε όλα τα επίπεδα  - νέοι θεσμοί δημοκρατικής λειτουργίας για τον αθλητισμό – Ατομικά δικαιώματα στον αθλητισμό
  1. Καθιερώνεται η ΑΠΛΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ ως ενιαίο και πάγιο εκλογικό σύστημα σε όλους τους αθλητικούς φορείς, όλων των βαθμίδων
  2. Καταργείται κάθε καταστατική αναχρονιστική διάταξη που αποκλείει και εμποδίζει τους πολίτες από την εγγραφή τους ως ισότιμα μέλη και τη συμμετοχή τους στη διοίκηση των αθλητικών φορέων
  3. Καθιερώνεται η έννοια του «αθλούμενου μέλους» του σωματείου. Καταργείται κάθε διάταξη που εμποδίζει την εγγραφή ως μέλος με ισότιμα δικαιώματα και υποχρεώσεις, στους αθλητές και προπονητές
  4. Θεσπίζεται ο περιορισμός των θητειών των προεδρείων των εθνικών αθλητικών σε δυο Ολυμπιακούς κύκλους
  5. Στις διοικήσεις των εθνικών αθλητικών ομοσπονδιών συμμετέχουν  θεσμικά κι εξ οφίτσιο οι αθλητές των εθνικών ομάδων και ο οικείος σύνδεσμος ή ομοσπονδία προπονητών με έναν εκπρόσωπο η κάθε πλευρά
  6. Θεσπίζεται σε ολόκληρο το αθλητικό οικοδόμημα η ποσόστωση γυναικών στις διοικήσεις των Ομοσπονδιών, Ενώσεων και σωματείων
  7. Θεσπίζονται διαδικασίες άμεσης δημοκρατίας, όπως η αθλητική συνέλευση σε επίπεδο δήμου αλλά και αντιπροσωπευτικά αθλητικά συμβούλια σε επίπεδο περιφέρειας, με θεσμούς κοινωνικού ελέγχου και συμμετοχικού προϋπολογισμού
  8. Θεσπίζεται στα πλαίσια του Υπουργείου Αθλητισμού Γραφείο ειδικού συμβούλου Αθλητισμού και συνηγόρου δικαιωμάτων των συντελεστών του αθλητισμού (αθλητών, προπονητών, μελών διοικήσεων) και των φιλάθλων
  9. Δημιουργείται Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή Διαφάνειας κι Ελέγχου Νομιμότητας για τον Αθλητισμό, λόγω της πολύ σημαντικής κοινωνικής επιρροής που ασκείται από τον αθλητισμό
  10. Καταργείται ο διορισμός του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Παραολυπιακής Επιτροπής από την κυβέρνηση.
  11. Εξορθολογίζεται το σύστημα μεταγραφών ερασιτεχνών αθλητών  
ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ

Κατοχυρώνεται θεσμικά και με πρόβλεψη ασφαλιστικών δικλείδων η εργασία στον αθλητισμό με απάλειψη των ελαστικών μορφών που στοχοποιούν τα ασφαλιστικά, μισθολογικά κι εργασιακά εν γένει δικαιώματα. Θεσπίζεται και τηρείται ανελλιπώς μητρώο προπονητών για όλα τα αθλήματα σε συνεργασία με τις Εθνικές Αθλητικές Ομοσπονδίες και τους οικείους συνδέσμους προπονητών. Τηρούνται στοιχεία προϋπηρεσίας, με βάσει τους όρους εργασίας που καθορίζει το εργατικό δίκαιο.   
Ισχυροποιείται ο έλεγχος για την τήρηση των εργασιακών δικαιωμάτων σε ιδιωτικούς φορείς παροχής υπηρεσιών του αθλητισμού.

ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ

Θεσπίζεται η ελεύθερη επιλογή της μορφής του νομικού προσώπου από τα αθλητικά σωματεία κάθε αθλήματος, προκειμένου να συμμετάσχουν στην ανώτατη κατηγορία και σε επαγγελματικά πρωταθλήματα, χωρίς την υποχρέωση μετατροπής τους σε αθλητική ανώνυμη εταιρεία, δηλαδή η συμμετοχή ως ΠΑΕ ή Τμήμα Αμειβομένων Αθλητών, ή Αθλητικό Σωματείο
Τα ιδιωτικά γυμναστήρια και οι ιδιωτικές σχολές δεν εμπίπτουν στη προστατευτική πολιτική της πολιτείας. 

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


Άσκηση - υγεία - κοινωνικοποίηση
Η συστηματική σύνδεση της φυσικής αγωγής με την πολιτική υγείας και πρόληψης, είναι βασικό στοιχείο του εκπαιδευτικού συστήματος σε όλες τις βαθμίδες. Ταυτόχρονα η φυσική αγωγή και η αθλητική παιδεία αποτελούν ως συστατικό στοιχείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, χρήσιμο μέσο κοινωνικοποίησης, ψυχολογικής και ηθικής ολοκλήρωσης του νέου ανθρώπου και πρέπει να αποτελούν  βασικό στοιχείο της καθημερινής σχολικής δραστηριότητας.
Ξεκινώντας από την προσχολική-νηπιακή ηλικία, μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση προχωρούμε σε μια σειρά παρεμβάσεων:
  1. εκσυγχρονισμό των αναλυτικών προγραμμάτων φυσικής αγωγής, με έμφαση στη βελτίωση της φυσικής και κινητικής κατάστασης των νέων και την επιστημονική παρακολούθηση της ανάπτυξης τους
  2. σύνδεση με προγράμματα επιμόρφωσης για ζητήματα υγείας, διατροφής, πρόληψης ντόπινγκ κλπ
  3. επανένταξη της φυσικής αγωγής στη ζωή του σχολείου, με ικανό χρόνο στο ωρολόγιο πρόγραμμα (τουλάχιστον 3 ώρες εβδομαδιαία σε όλες τις βαθμίδες σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας), κάλυψη των κενών σε καθηγητές φυσικής αγωγής
  4. ιατροφαρμακευτική κάλυψη, παρακολούθηση από αθλητίατρο και προληπτικό έλεγχο της υγείας των μαθητών
  5. εναλλακτικές μορφές φυσικής αγωγής, συνδεδεμένες με τα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
  6. ανασύσταση των μαθητικών αθλητικών ομίλων  τις απογευματινές ώρες
  7. επαναδιοργάνωση ευέλικτων σχολικών αγώνων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο
  8. συγκεκριμένο σχέδιο σύνδεσης με τον σωματειακό αθλητισμό, επιστημονικό σύστημα ανάδειξης των αθλητικών ταλέντων και δημιουργία δικτύου αυτοτελών και αναβαθμισμένων αθλητικών σχολείων
  9. σύνδεση του σχολείου με τους πλησιέστερους αθλητικούς χώρους και θέσπιση της υποχρεωτικής ύπαρξης κλειστού γυμναστηρίου στις νέες σχολικές μονάδες
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ – ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Για την αριστερά που προσδίδει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση κεντρικό ρόλο στην διαμόρφωση των όρων και της ποιότητας  της ζωής των πολιτών, η σχέση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με τον αθλητισμό ξεπερνά τα όρια μιας αντίληψης παροχής ικανοποιητικού επιπέδου υπηρεσιών.
Οι δράσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον τομέα του αθλητισμού αποτελούν μια συστηματική και συνειδητή προσπάθεια προώθησης ενός άλλου τρόπου ζωής και λειτουργίας των τοπικών κοινωνιών. Ενός τρόπου ζωής όπου η άθληση αποτελεί μέσο προφύλαξης και θωράκισης της δημόσιας υγείας στις απάνθρωπες συνθήκες ζωής της τσιμεντούπολης, μέσο κοινωνικοποίησης, μέσο ένταξης του δημότη στα κοινά, στοιχείο υπέρβασης του στείρου ατομικισμού και καλλιέργειας της ευγενούς άμιλλας. Η Δραστηριότητα των φορέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον αθλητισμό συνδυάζει την ανάπτυξη των σωματικών και ψυχικών ιδιοτήτων, με την καλλιέργεια και ανάδειξη των πολιτιστικών αξιών του αθλητισμού, του φίλαθλου συναγωνιστικού πνεύματος και των ιδανικών του αθλητισμού.
Στόχος του ΣΥΡΙΖΑ είναι η δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου ευέλικτων οργανωτικών σχημάτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που συντονίζονται από έναν νέο «Οργανισμό Άσκησης για Όλους», ενταγμένο στον σχεδιασμό της πολιτείας, σχήματα τα οποία ενισχύονται με πόρους, υλικοτεχνική υποδομή και επιστημονική στήριξη, ώστε να ασκήσουν τη λειτουργία τους.
Θεσπίζουμε νέες, πολύπλευρες και καινοτόμες αθλητικές δραστηριότητες, υπερβαίνοντας τα καθιερωμένα προγράμματα μαζικής άθλησης (ελεύθερης και οργανωμένης) όπως «Αθλητισμός και γυναίκα», «Αθλητισμός για ενήλικες», «Αθλητισμός και παιδί», «Αθλητισμός για ΑμεΑ», «Αθλητισμός για την Τρίτη Ηλικία» και θέσπιση νέων, πολύπλευρων και καινοτόμων αθλητικών δραστηριοτήτων. Καινοτόμες δράσεις που κινητοποιούν δεκάδες ανθρώπους στην δια βίου άσκηση και στην ενεργό συμμετοχή.
Προκρίνουμε τη δημιουργία μικρών δημοτικών αθλητικών υποδομών κατάλληλων για τον αθλητισμό στην γειτονιά. Προστατεύουμε και ενδυναμώνουμε την υγεία των πολιτών με δράσεις φυσικής άσκησης και αναψυχής, με αξιοποίηση κάθε ελεύθερου αστικού χώρου και φυσικού περιβάλλοντος (άλσους, δάσους, βουνού, θάλασσας) με ευαισθητοποίηση για τη προστασία τους και σε σύνδεση με το σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
Στην αντίληψη του ΣΥΡΙΖΑ, οι δημότες δεν αντιμετωπίζονται ως αθλητικοί πελάτες- καταναλωτές, οι Δήμοι δεν πρέπει να έχουν στόχο να εξασφαλίσουν μέρος από τα κέρδη της «βιομηχανίας του ελεύθερου χρόνου».  
Τα προγράμματα είναι επιδοτούμενα στο μεγαλύτερο μέρος τους και μόνο για δραστηριότητες  υψηλού κόστους μπορεί να υπάρχει μια μικρή συνδρομή, που δεν μπορεί να συγκρίνεται με ποσά του ιδιωτικού τομέα,  πχ γυμναστήρια, μασάζ, φυσιοθεραπεία.  Από αυτή εξαιρούνται οι ευπαθείς ομάδες (άποροι, άνεργοι, ηλικιωμένοι, ΑΜΕΑ, μονογονεϊκές οικογένειες).
Ενισχύουμε οικονομικά, επιστημονικά και οργανωτικά τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης έτσι ώστε, σε συνδυασμό με την παράλληλη υλοποίηση πολιτικής εθελούσιων συγχωνεύσεων σωματείων, να είναι σε θέση να τα στηρίζουν και να συντηρούν τις δημοτικές αθλητικές εγκαταστάσεις.
Απαγορεύεται ρητά  η οποιαδήποτε σύμπραξη των δήμων με αθλητικές ανώνυμες εταιρείες ή αποκλειστική παραχώρηση δημοτικών αθλητικών εγκαταστάσεων σε ανώνυμες αθλητικές εταιρείες εις βάρος της άθλησης των πολιτών και των προγραμμάτων του μαζικού αθλητισμού.
Αξιοποιούμε τις αθλητικές ολυμπιακές εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση αθλητικών, πολιτιστικών και άλλων κοινωνικών δράσεων αποτρέποντας την εκποίησή τους.

ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΥΠΑΘΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ

Κατοχυρώνεται θεσμικά ο Αθλητισμός ατόμων με Αναπηρίες και καθίσταται ισότιμος  με κάθε άλλη μορφή αθλητικής δραστηριότητας. Στα πλαίσια αυτά:
  1. Ο Αθλητισμός ΑμεΑ κατέχει προνομιακή θέση στο θεσμικό αθλητικό πλαίσιο
  2. Αποκτά διακριτή ταυτότητα μέσα στην οργανωτική δομή της κρατικής δομής του αθλητισμού
  3. Ενισχύεται οικονομικά με επαρκείς πόρους, αναλόγως των ιδιαιτεροτήτων, της πολυκλαδικότητας και της διαφοροποίησης των αναγκών του
  4. Αποκτά δικές του εξειδικευμένες αθλητικές εγκαταστάσεις για την Εθνική Παραολυμπιακή Ομάδα
  5. Θεσπίζεται η υποχρεωτική ύπαρξη κατάλληλων υποδομών και μέσων για την παροχή αθλητικών υπηρεσιών, για τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας και την ποιότητα χρήσης κάθε αθλητικής εγκατάστασης από άτομα με αναπηρίες.    
Ενισχύουμε τον αθλητισμό για τις γυναίκες, τις εργαζόμενες μητέρες, μέσα από συστηματικές κι οργανωμένες αθλητικές δράσεις. Αναπτύσσουμε σταθερές πολιτικές για την κοινωνική ένταξη μέσω του αθλητισμού των μεταναστών, των μειονοτήτων, των εξαρτημένων και φυλακισμένων. Αναδιοργανώνουμε τα προγράμματα αθλητισμού - ψυχικής υγείας. Δίνουμε έμφαση σε συγκεκριμένες πολιτικές ενίσχυσης του εργασιακού αθλητισμού, μακριά από λογικές αντιγραφής των όρων του πρωταθλητισμού. Αναβαθμίζουμε το ρόλο της φυσικής αγωγής και του αθλητισμού στους νέους που υπηρετούν τη θητεία τους στις ένοπλες δυνάμεις, καθώς επίσης και στις παραγωγικές σχολές και το μόνιμο προσωπικό των ενόπλων δυνάμεων και Σ.Α. 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

Επιτελικός ρόλος – αναδιάρθρωση - σχεδιασμός – αξιολόγηση
Για το σχεδιασμό και την υλοποίηση των πολιτικών στον αθλητισμό συγκροτείται αυτοτελές Υπουργείο Αθλητισμού, ο ρόλος του οποίου επαναπροσδιορίζεται, ως επιτελικό όργανο
  1. στρατηγικού σχεδιασμού,
  2. επεξεργασίας πολιτικών για την αθλητική ανάπτυξη κι ελέγχου της υλοποίησής τους
  3. σχεδιασμού ανάπτυξης και αξιοποίησης των αθλητικών υποδομών, οργάνωσης της διοίκησης κι ελέγχου της λειτουργίας των εθνικών αθλητικών υποδομών
  4. διαμόρφωσης του συστήματος αξιολόγησης στον αθλητισμό, των παραμέτρων, των προδιαγραφών, των μετρήσιμων και αντικειμενικών κριτηρίων της αθλητικής έρευνας και στατιστικής
Στα πλαίσια αυτά δημιουργούνται, αναδιοργανώνονται και ενισχύονται οι  διευθύνσεις που αντιστοιχούν στους βασικούς άξονες της αθλητικής πολιτικής
  • Αγωνιστικού Αθλητισμού,
  • Οργανισμού Άθλησης για Όλους
  • Ανθρώπινου Δυναμικού
  • Αθλητικής έρευνας, τεχνολογίας και τεκμηρίωσης
  • Αθλητικών εγκαταστάσεων και χώρων
ΝΕΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

Σχεδιασμός - συντήρηση – διοίκηση – λειτουργία

Βασικός στόχος είναι η ανάδειξη του δημόσιου αθλητικού χώρου σαν τόπος άθλησης, πολιτισμού, υγιεινούς τρόπου ζωής, συναναστροφής των ανθρώπων. Οι δημόσιες αθλητικές εγκαταστάσεις αποτελούν μέρος της γενικότερης στρατηγικής και σχεδιασμού στον αθλητισμό. Πρέπει να συνδέονται οργανικά με όλα τα μέρη του αθλητικού συστήματος και κατά περίπτωση και με τους τρεις πυλώνες του αθλητισμού (αγωνιστικός, μαζικός, σχολικός αθλητισμός) και να εξασφαλίζουν υψηλές προδιαγραφές για τις ανάγκες των εθνικών ομάδων.
Για την υλοποίηση ενός συγκροτημένου σχεδίου περιφερειακής ανάπτυξης αθλημάτων με βάση τις κοινωνικές και πληθυσμιακές συνθήκες, τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες και τις πολιτισμικές παραδόσεις και για την ολοκληρωμένη αξιοποίησή τους με τη μέγιστη δυνατή επισκεψιμότητα και προσβασιμότητα, δρομολογείται:
  • Αποτύπωση της σημερινής διασποράς ανά περιφέρεια, νομό και μεγάλα αστικά κέντρα,
  • Καταγραφή των αναγκών και των ελλείψεων των υφιστάμενων αθλητικών υποδομών
  • ένα νέο μοντέλο διοίκησης με κοινωνική εκπροσώπηση,
  • ένα αποτελεσματικό σύστημα χρηματοδότησης και κάλυψης των στοιχειωδών λειτουργικών αναγκών,
  • η στελέχωση με το αναγκαίο ανθρώπινο δυναμικό σε αριθμό και προσόντα
  • ένα σύγχρονο σύστημα αδειοδότησης και πιστοποίησης των όρων ασφάλειας και λειτουργίας κλπ
Όλες οι αθλητικές εγκαταστάσεις (δημόσιες και ιδιωτικές) ελέγχονται από μια διευρυμένη κι ενισχυμένη διεύθυνση του Υπ. Αθλητισμού, με αρμοδιότητα τους κανόνες οργάνωσης και διοίκησής τους, τις προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας, την έρευνα για τους αθλητικούς χώρους και τις προδιαγραφές ασφάλειας του αθλητικού υλικού.
Δημιουργείται
  1. Ενιαίος χάρτης των δημόσιων αθλητικών εγκαταστάσεων της χώρας, με συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση: Εθνικού επιπέδου, Περιφερειακού επιπέδου, Δημοτικού και διαδημοτικού επιπέδου, Τοπικού επιπέδου    
  2. Προωθείται η ριζική αλλαγή των δομών διοίκησης και λειτουργίας των αθλητικών εγκαταστάσεων
  3. Για το σκοπό αυτό ενισχύεται η συμμετοχή των αντίστοιχων κοινωνικών, αθλητικών ή αυτοδιοικητικών φορέων σε μικτές αντιπροσωπευτικές διοικήσεις.
  4. Ενιαίος Κανονισμός Διοίκησης και Λειτουργίας Αθλητικών Εγκαταστάσεων (Δημόσιων και Ιδιωτικών) με ενιαίους όρους και προδιαγραφές  

 
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ –

ΑΝΤΙΝΤΟΠΙΝΓΚ

Αναβαθμίζεται και στηρίζεται η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού και των στελεχών του αθλητισμού, ενισχύεται η έρευνα και τεχνολογία, με ιδιαίτερη έμφαση στον αθλητισμό για όλους και στη φυσική αγωγή στην εκπαίδευση. Αναβαθμίζεται ο ρόλος του «αθλητικού» επιστήμονα. Στα πλαίσια αυτά:
Για τα ΤΕΦΑΑ
  1. δημιουργούνται οι κατάλληλες υποδομές για την εκπαίδευση στελεχών του αθλητισμού από τα ΤΕΦΑΑ, στις τρεις βασικές κατευθύνσεις (παιδαγωγική, προπονητική και διοίκηση αθλητισμού)
  2. Κατοχυρώνονται πλήρως τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των ΤΕΦΑΑ
  3. Δημιουργείται στα πλαίσια των ΤΕΦΑΑ, με συνεργασία των αθλητικών ομοσπονδιών, ανεξάρτητη σχολή διαιτησίας
Για το Εθνικό Κέντρο Αθλητικών Ερευνών
  1. το ΕΚΑΕ ανασυγκροτείται, αναβαθμίζεται και μετατρέπεται σε Δημόσιο Ειδικό φορέα, Ινστιτούτο εφαρμοσμένων αθλητικών ερευνών, για όλες τις αθλητικές επιστήμες (θετικές και ανθρωπιστικές), εποπτευόμενο και χρηματοδοτούμενο από την ΓΓΑ
  2. ενισχύονται οι δομές του Κέντρου Αντιντόπινγκ
  3. το ΕΚΑΕ επιφορτίζεται με τη λειτουργία ως κέντρου αθλητικής τεκμηρίωσης
Τα ΤΕΦΑΑ σε συνεργασία με το ΕΚΑΕ αναλαμβάνουν την αρμοδιότητα πιστοποίησης των προπονητών (μη κατόχων πτυχίου ΑΕΙ φυσικής αγωγής) , με πολύ συγκεκριμένα κριτήρια και πολύ αυστηρούς όρους εκπαίδευσης και λειτουργίας σχολών προπονητών. Οι αθλητικές ομοσπονδίες συνεργάζονται αλλά δεν υποκαθιστούν τα Δημόσια πανεπιστήμια στην αρμοδιότητα της πιστοποίησης της ικανότητας για άσκηση επαγγέλματος προπονητή.  
Η πολιτεία παρεμβαίνει και αλλάζει ριζικά τον όρο αθλητικός «παράγοντας», με τα όσα αρνητικά χαρακτηριστικά συνοδεύεται. Θεσπίζεται η υποχρεωτική επιμόρφωση των μελών των διοικήσεων αθλητικών ομοσπονδιών, ενώσεων και αθλητικών σωματείων (νομική, διοικητική παιδαγωγική κλπ) και όσων ασχολούνται με αθλητικές ακαδημίες, τμήματα υποδομών και με την αγωγή αθλητών μικρών ηλικιών. Η αρμοδιότητα ανήκει στα ΤΕΦΑΑ, το ΕΚΑΕ και τις αντίστοιχες υπηρεσίες του Υπ. Αθλητισμού.

ΑΝΤΙΝΤΟΠΙΝΓΚ
Αναβαθμίζεται και στηρίζεται η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού και των στελεχών του αθλητισμού, ενισχύεται η έρευνα και τεχνολογία, με ιδιαίτερη έμφαση στον αθλητισμό για όλους και στη φυσική αγωγή στην εκπαίδευση. Αναβαθμίζεται ο ρόλος του «αθλητικού» επιστήμονα.

 
ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ο ΣΥΡΙΖΑ πιστεύει ότι η διάθεση πόρων προς τον Αθλητισμό αποτελεί σοβαρή επένδυση, μεγάλης κοινωνικής και οικονομικής σημασίας, η οποία είτε άμεσα είτε μακροπρόθεσμα αποδίδει πολλαπλάσια οφέλη.    

Η ποιότητα της αθλητικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα κριθεί μόνο από το αίτημα και σε ποιο βαθμό θα υλοποιηθεί η μεταφορά κεφαλαίων προς τον αθλητισμό, αλλά και από την εφαρμογή νέων αρχών, θεσμών συμμετοχής στις αποφάσεις, νέων αντικειμενικών και δίκαιων κριτηρίων ελέγχου, διανομής και διαχείρισης και μια συνολική πολιτική αποεμπορευματοποίησης της κοινωνικής ανάγκης για άθληση και άσκηση.

Σοβαρό ρόλο θα παίξει ένα πραγματικό αθλητικό κίνημα, που θα θέσει στόχους και αιτήματα ξεπερνώντας δεσμά και παθογένειες του παρελθόντος.

Κυρίως όμως, η επιτυχία μιας πολιτικής στον αθλητισμό με κοινωνικό πρόσημο, κρίνεται με βάση τον τελικό αριθμό των ανθρώπων που εντάσσονται σε οποιεσδήποτε μορφές άσκησης και άθλησης, ως αποτέλεσμα της υλοποίησής της.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου