Συνολικές προβολές σελίδας

Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2014

ΤΥΠΙΚΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ και ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΓΓΑ



του Α. Ι. Μητρόπουλου
Έχουμε ξανα- αναφερθεί για μια περίεργη κινητικότητα που εδώ και κάποιους μήνες παρατηρείται στο Δημόσιο σχετικά με διορισμούς προϊσταμένους τμημάτων και διευθύνσεων. Στόχος εμφανής: Η δημιουργία ενός μηχανισμού  (σε μεγάλο βαθμό) ημετέρων. Για να επιτευχθεί και για να λειτουργήσουν πιο άνετα οι εμφανώς ρουσφετολογικές μεταβατικές διατάξεις θα πρέπει να υπάρξει μια προεργασία. Και ποια είναι αυτή? Η -όπως όπως-  τοποποθέτηση μέσα από διοικητικές ακροβασίες  «δικών» μας σε θέσεις αναπληρωτών προϊσταμένων, ώστε αυτοί, με τη σειρά τους, να έχουν κατά τη λειτουργία των μεταβατικών διατάξεων τη δυνατότητα της τοποθέτησής τους σε θέσεις ευθύνης. Για χρονικό διάστημα, κύριος οίδεν, πόσο….
Η ΑΔΕΔΥ με ανακοίνωσή της καταγγέλει τις πομπές του πρώτου τη τάξει κήρυκα της νομιμότητας υπουργού κ. Μητσοτάκη.
«Ενδεικτικό της αντίληψης του Υπουργού ΔΜΗΔ περί αξιοκρατίας και δικαιοσύνης είναι το γεγονός ότι παρέλειψε πολλούς προϊσταμένους Τμήματος: τέσσερις Δ/ντες και ένα Γενικό Δ/τη (ο οποίος παρεμπιπτόντως ήταν ο μόνος ΓΔ του Υπουργείου που αρνήθηκε να εκδώσει πράξεις κατανομής ποσοστών, συμμετέχοντας στην απεργιακή κινητοποίηση της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. για την «αξιολόγηση»), που κατά το παρελθόν είχαν επιλεγεί με αντικειμενικές διαδικασίες και με κριτήρια, ενώ την τύχη εκείνων που μπήκαν στο «ψυγείο» απέφυγε ημέτερος στην Κυβέρνηση Γενικός Δ/ντής (σύζυγος αδελφής πρώην Υπουργού), ο οποίος τοποθετήθηκε προϊστάμενος Δ/νσης.»

Η ΠΡΟΣΗΛΩΣΗ ΣΤΗ «ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ» ΣΤΗ ΓΓΑ
Η προαναφερόμενη προετοιμασία στη ΓΓΑ έχει ξεκινήσει περίπου εδώ κι ένα χρόνο. Ξεκινά ένα χρόνο πριν, όταν επιχειρείται να «μπει τάξη» σ΄ ένα καθεστώς, που ένας μεγάλος αριθμός προϊσταμένων ασκούν τα καθήκοντά τους ως άτυποι αναπληρωτές χωρίς απόφαση, αλλά κατ΄εφαρμογή των διατάξεων της νομοθεσίας (κώδικας κλπ). Υπάλληλος που εντοπίζει ιεραρχικά την παράλειψη «τιμωρείται» (νομίζουν πως τον τιμώρησαν…) με το επιτίμιον να είναι ο μοναδικός που δεν ορίζεται ως αναπληρωτής προϊστάμενος. (Κατά σύμπτωση πριν λίγες μέρες έχει συν-αποστείλει με άλλη συνάδελφο υπηρεσιακό-συνδικαλιστικό κείμενο προς τον κ. Ανδριανό, όπου επιχειρηματολογεί κατά των ουσιαστικών και ηθικών παρατυπιών που ακολουθήθηκαν και είχαν ως αποτέλεσμα την έξοδο προς τη διαθεσιμότητα 45 υπαλλήλων).
Στη συνέχεια αρχίζει μια βιομηχανία ορισμού αναπληρωτών προϊσταμένων. Εκ πρώτης όψεως τηρουμένου του τύπου της νομιμότητας.
Τηρουμένου (εν μέρει) του γράμματος του νόμου, αλλά όχι βεβαίως και του πνεύματος, όπως θα επιχειρήσουμε να αποδείξουμε.
Ας δούμε, όμως, τι ακριβώς προβλέπει ο νόμος….
1.       Τον προϊστάμενο, που απουσιάζει ή κωλύεται, αναπληρώνει στα καθήκοντα του ο ανώτερος κατά βαθμό προϊστάμενος των υποκείμενων οργανικών μονάδων, εφόσον ανήκει σε κλάδο του οποίου οι υπάλληλοι προβλέπεται ότι μπορούν να προΐστανται σύμφωνα με τις οικείες οργανικές
διατάξεις και επί ομοιοβάθμων ο προϊστάμενος που έχει ασκήσει περισσότερο χρόνο καθήκοντα προϊσταμένου.
Το αρμόδιο για την τοποθέτηση προϊσταμένων όργανο μπορεί, τηρουμένου του προβαδίσματος των βαθμών, να ορίσει ως αναπληρωτή προϊσταμένου οργανικής μονάδας, που απουσιάζει ή κωλύεται, έναν από τους προϊσταμένους των υποκείμενων οργανικών μονάδων.
2. Αν δεν υπάρχουν υποκείμενες οργανικές μονάδες, τον προϊστάμενο αναπληρώνει στα καθήκοντά του ο ανώτερος κατά βαθμό υπάλληλος που υπηρετεί στην ίδια οργανική μονάδα, εφόσον ανήκει σε κλάδο του οποίου οι
υπάλληλοι προβλέπεται ότι μπορούν να προΐστανται σύμφωνα με τις οικείες οργανικές διατάξεις. Αν υπηρετούν περισσότεροι υπάλληλοι με τον ίδιο βαθμό, αναπληρώνει αυτός που έχει περισσότερο χρόνο στο βαθμό ή αυτός
που ορίζεται από τον προϊστάμενο της αμέσως υπερκείμενης μονάδας ή αρχής.
3. Το αρμόδιο για την τοποθέτηση όργανο μπορεί με απόφαση του να ορίσει ως αναπληρωτή προϊσταμένου οργανικής μονάδας τον προϊστάμενο άλλης οργανικής μονάδας του ίδιου επιπέδου.
4. Αν κενωθεί ή συσταθεί θέση προϊσταμένου οργανικής μονάδος, έως την επιλογή και τοποθέτηση νέου προϊσταμένου, εφαρμόζονται οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 2. Ο αναπληρωτής προϊσταμένου οργανικής μονάδας κατά την παράγραφο αυτή δικαιούται το προβλεπόμενο για τη
θέση επίδομα από την έναρξη της αναπλήρωσης.»
Ποιο είναι το πνεύμα του νομοθέτη?
Ο νομοθέτης εισάγει δυο κανόνες και μια λογική.
Πρώτος κανόνας: Νεότερος δεν μπορεί να προϊσταται παλαιότερου (προβάδισμα βαθμού).
Κανόνας δεύτερος:  Ο αναπληρωτής προϊστάμενος, πολύ περισσότερο αφού είναι προσωρινός, πρέπει να έχει το profile θέσης, ως το ορίζει ο οργανισμός.
Λογική:  Στο διάστημα  που θα καλύπτεται η θέση με αναπλήρωση, που δεν θα πρέπει να είναι ανεξέλεγκτο, η λογική είναι να γίνεται η αναπλήρωση από τον αρχαιότερο τμηματάρχη της Διεύθυνσης (γνωρίζει, κατά τεκμήριο  καλύτερα τον κύκλο εργασιών της Διεύθυνσης) ή επίσης δίνει τη δυνατότητα σε ένα άλλο Διευθυντή να ασκεί τα προσωρινά καθήκοντα της αναπλήρωσης.
Με δυο λόγια ο νομοθέτης δεν επιθυμεί να ανατρέψει το πάγιο κανόνα ότι ο υπουργός δεν διορίζει τους τμηματάρχες ή Διευθυντές (αυτό είναι προνομία γενικά των Υπηρεσιακών Συμβουλίων). Και βέβαια δεν υπονοεί ότι αξιοποιούνται οι προαναφερόμενες διατάξεις ώστε μέσα από τερτίπια να ακυρώνεται η βασική φιλοσοφία, ότι ο υπουργός τοποθετεί και ουδέποτε διορίζει.
Τι έχει γίνει όμως στην πράξη;
·         Μετακινούνται από τμήμα σε τμήμα υπάλληλοι, ώστε να παραμείνει στο τμήμα ο επιθυμούμενος και έτσι αυτός να (δι)οριστεί προϊστάμενος.ή
·         Αφού μετακινούνται παλαιότεροι υπάλληλοι, μετακινείται στο τμήμα ο επιθυμούμενος ο οποίος με τη σειρά του ορίζεται ως αναπληρωτής τμηματάρχης.ή
·         Μετακινούνται παλαιοί τμηματάρχες σε διάφορες διευθύνσεις, και παράλληλα στην κενή θέση που προκύπτει μετακινείται ο επιθυμούμενος τμηματάρχης, που ως  αρχαιότερος καταλαμβάνει τη θέση του αναπληρωτή.ή
·         Αφού «καβαντζώσει» τη θέση του αναπληρωτή διευθυντή ο επιθυμούμενος, στη συνέχεια, αν είναι ακράτως αρεστός ορίζεται και ως μέλος του Υπηρεσιακού Συμβουλίου κι έτσι κατοχυρώνει τη θέση του «μόνιμου» Διευθυντή. (και βεβαίως τα υπηρεσιακά συμβούλια δε λειτουργούν για να κρίνουν σοβαρές υποθέσεις των υπαλλήλων, απλώς υπάρχουν ώστε μέσω αυτών να διορίζονται μόνιμοι ημέτεροι διευθυντές)
·         Αφού μέσα από αυτό το ανακάτωμα, οριστούν ή διοριστούν κάποιοι αποκτούν πλέον και το δικαίωμα, σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του οργανισμού, να προηγούνται στους νέους-προσωρινούς κατά τα λοιπά- διορισμούς τμηματαρχών και διευθυντών.
Ονόματα δε χρειάζεται να αναφέρουμε.
Το σημείωμα αυτό γράφεται για δυο λόγους:
Για να καταγραφεί συγκροτημένα αυτά που καθημερινά βιώνονται στην υπηρεσία, αλλά και σε όλο το Δημόσιο.
Για να αποδειχθεί, πως εφαρμόζοντας (τάχα) το γράμμα ενός νόμου ουσιαστικά παραβιάζουμε το πνεύμα του και επομένως θα μπορούσαμε να πούμε ότι ζούμε ένα καθεστώς καταχρηστικής ψευτονομιμότητας ή απόλυτης παρανομίας. Με δυο λόγια, κομπίνας!
Και τέλος, για να δείξουμε το πώς οι υπέρμαχοι της νομιμότητας είναι οι πλέον απροκάλυπτα παρανομούντες.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ
Αλλά ας μη τα βάζουμε μονίμως με τον υπουργό κ. Ανδριανό.
Αυτός, έτσι κι αλλιώς «δεν γνωρίζει» και πολλά, αν κρίνουμε από τις τοποθετήσεις του όταν ρουσφετολογικά, αντισυνταγματικά και με ιδιάζουσα σκληρότητα πετούσε στο δρόμο 45 οικογενειάρχες. Οι διοικητικές παρατυπίες είναι σαν το ταγκό…Θέλουν δύο! Και ο υπουργός είναι μόνο ο ένας. Ο άλλος είναι η σύμβουλός του διοικητική ιεραρχία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου