Στην παρέμβασή του ο Αλέξης Μητρόπουλος, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια της Βουλής της σχετικής επερώτησης των 35 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ΓΓΑ και οι εργαζόμενοι σ΄ αυτήν (διαθεσιμότητες, οργανισμός, στελέχωση, λειτουργία κλπ).
Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Γενική
Γραμματεία Αθλητισμού ως δημόσια υπηρεσία έχει δεχτεί στο μέγιστο βαθμό τη
βιαιότητα της μνημονιακής πολιτικής και της σχεδιασμένης αποσάθρωσης της
ελληνικής δημόσιας διοίκησης: Διοικητική προχειρότητα, οργανωτικές αλχημείες,
πρόχειρες θεσμικές παρεμβάσεις, υποχρηματοδότηση του αθλητισμού. Κανένα μέτρο,
καμία παρέμβαση που να στοχεύει στην ανάπτυξη του αθλητισμού ως κοινωνικού
αγαθού. Μόνο μία τυφλή εφαρμογή των μνημονιακών κατευθύνσεων με αποτέλεσμα -αν
όχι στόχο- τη συρρίκνωση της υπηρεσίας και του αθλητισμού γενικότερα.
Η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, κύριε Υπουργέ, τεμαχιζόμενη, μεταφέρεται
από Υπουργείο σε Υπουργείο παράλληλα με την υποβάθμισή της. Το 2010 η τότε
Κυβέρνηση Παπανδρέου διχοτομεί τη Γενική Γραμματεία, μεταφέροντας το ένα
κομμάτι της στο Υπουργείο Υγείας. Το άλλο παραμένει στο Υπουργείο Πολιτισμού.
Το 2012 η Κυβέρνηση Σαμαρά ενοποιεί ξανά τις υπηρεσίες του αθλητισμού και τη
μεταφέρει στο Υπουργείο Παιδείας. Στη συνέχεια, την επαναφέρει στο Υπουργείο
Πολιτισμού και Αθλητισμού. Σε όλες τις εκδοχές της η Γενική Γραμματεία
καταργείται ως αυτόνομη δημόσια υπηρεσία και ουσιαστικά μετατρέπεται σε ένα
συμπιεσμένο μόρφωμα διευθύνσεων στο Υπουργείο Πολιτισμού. Κάθε διοικητική
οικονομική αυτοτέλειά της καταργείται.
Από το ’10 μέχρι και σήμερα το υπαλληλικό της δυναμικό έχει μειωθεί κατά
εκατόν τριάντα δύο υπαλλήλους λόγω των απολύσεων: Ογδόντα επτά ορισμένου χρόνου
μέχρι το ’10 και σαράντα πέντε αορίστου χρόνου και μόνιμοι, λόγω των προσφάτων
διαθεσιμοτήτων. Αν σε αυτόν τον αριθμό προστεθούν και οι συνταξιοδοτήσεις,
πολλές από τις οποίες έγιναν πρόωρα λόγω του φόβου για τις θεσμικές
ασφαλιστικές ρυθμίσεις, το προσωπικό έχει υποστεί από το ’06 μέχρι τα τέλη του
’13 μείωση κατά 45%. Το επιστημονικό προσωπικό έχει μειωθεί κατά 38%, οι δε
κλητήρες και οι καθαρίστριες έχουν κυριολεκτικά εξαφανιστεί.
Οι πρόσφατες διαθεσιμότητες έγιναν και στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού
όχι έστω με κάποιο αποδεδειγμένο επιχείρημα πλεονάζοντος προσωπικού, αλλά με
προαποφασισμένους αριθμούς, καθ’ υπόδειξη της τριαρχίας των δανειστών. Η
λεγόμενη αξιολόγηση δομών και η στελέχωση υπηρεσίας που -υποτίθεται- εγκρίθηκε
από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διοικητικής Μεταρρύθμισης υπό τον κύριο
Πρωθυπουργό τον περασμένο Αύγουστο ουδέποτε είδαν το φως της δημοσιότητας,
απλούστατα δεν υπήρξαν ποτέ.
Αλλά, κύριε Υπουργέ, και οι διαθεσιμότητες-απολύσεις στη Γενική
Γραμματεία έγιναν με καθαρά κομματικά κριτήρια από το ’10 και μετά, αφού προηγούμενα
είχαν φροντίσει οι Υπουργοί να καθορίσουν τους αριθμούς και τις κατηγορίες των
υπό απόλυση υπαλλήλων με τρόπο ώστε να προστατευτούν από τη διαθεσιμότητα
κυρίως εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν το ’04 και να απολυθούν υπάλληλοι που είχαν
προσληφθεί προ ’04.
Ακόμη, κύριε Υπουργέ, και σήμερα η διοικητική ιεραρχία της Γενικής
Γραμματείας Αθλητισμού εργάζεται για ένα νέο οργανισμό πάνω σε σχέδια διαρροών
που υποτίθεται ετοιμάζονται ερήμην της υπηρεσίας από το ’12. Σχέδια που δεν
έχουν προκύψει κάτω από μία μελέτη αναβάθμισης της Γενικής Γραμματείας
Αθλητισμού, αλλά κάτω από την επιβολή οριζόντιων περικοπών οργανικών μονάδων.
Μεγάλη υποστελέχωση και επομένως υποβάθμιση, κύριε Υπουργέ, παρατηρείται
στις τεχνικές υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού ως αποτέλεσμα και
των αθρόων συνταξιοδοτήσεων, αλλά και της άσκοπης και αναιτιολόγητης
συρρίκνωσης των τεχνικών διευθύνσεων που από δύο έγιναν μία.
Παράλληλα με τα προηγούμενα, κύριε Υπουργέ, η υποβάθμιση της υπηρεσίας
εκφράζεται και σε μία σειρά άλλων τομέων, όπως η Γενική Γραμματεία και άλλες
υπηρεσίες του δημοσίου, λειτουργώντας σε καθεστώς εκτάκτου ανάγκης στο όνομα
–τάχα- του ολοκληρωμένου εκσυγχρονισμού, αυθαιρετεί και στον τομέα επιλογής των
στελεχών. Κρίσεις προϊσταμένων δεν έχουν γίνει εδώ και έξι χρόνια.
Η
στελέχωση γίνεται διά της πλαγίας οδού, στην ουσία διά υπουργικού διορισμού. Με
αυτόν τον τρόπο προετοιμάζεται η στελέχωση της επόμενης μέρας, αφού στους
σημερινούς διορισμένους, ουσιαστικά προϊσταμένους, θα αθροίζονται μόρια από τον
υπουργικό διορισμό στις μελλοντικές κρίσεις προϊσταμένων. Νεότατοι υπάλληλοι
τοποθετούνται ως προϊστάμενοι, κύριε Υπουργέ, και προΐστανται αρχαιοτέρων αφού δεν εφαρμόζεται το ήδη ψηφισμένο πλαίσιο,
που δίνει τη δυνατότητα σε υπαλλήλους ΙΔΑΧ, δηλαδή αορίστου χρόνου, να ασκούν
καθήκοντα προϊσταμένου.
Τέλος, η προσπάθεια της πολιτικής ηγεσίας να μην τοποθετήσει
διευθυντή στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο, είτε για να μη δημιουργήσει ενστάσεις στους
προσδοκώντες είτε για να βρει τον καταλληλότερο, έχει στερήσει, κύριε Υπουργέ,
την υπηρεσία από τη λειτουργία Υπηρεσιακού Συμβουλίου μέχρι σήμερα, με
αποτέλεσμα να λιμνάζουν προβλήματα που η προώθησή τους προϋποθέτει τη γνώμη του
Υπηρεσιακού Συμβουλίου ή και του Υπηρεσιακού Συμβουλίου.
Επιβεβαιώνεται, λοιπόν, για μια ακόμη φορά, κύριε Υπουργέ, πως η
διοικητική απορρύθμιση απαιτεί, αν δεν προϋποθέτει, τον περιορισμό της
δημοκρατίας και στους χώρους δουλειάς. Τέλος και η δημιουργία ενός κλίματος
παντοίου εκφοβισμού έρχεται να λειτουργήσει υποβοηθητικά στις προσπάθειες
διάλυσης, όπως –και τελειώνω– και οι κλήσεις σε απολογία σε περιπτώσεις όξυνσης
της αντίδρασης των εργαζομένων γύρω από τις διαθεσιμότητες, δεύτερον, η σιωπηρή
παύση ή παραγκωνισμός προϊσταμένων και τρίτον, ο εκφοβισμός των υπαλλήλων.
Υπό αυτή την έννοια, σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί, κύριε
Υπουργέ, ότι η αποσάθρωση που περιέγραψα δεν προοιωνίζεται ότι η Γενική
Γραμματεία Αθλητισμού και το κοινωνικό αγαθό του αθλητισμού βρίσκεται σε μια
εκτίμηση διαχρονικά από την πολιτική ηγεσία της πατρίδας μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου