Του ΘΑΝΑΣΗ ΠΕΤΡΑΚΟΥ*
Η επιλογή
του TAP από τις εταιρείες του Shah Deniz II δίνει ένα προβάδισμα στον
συγκεκριμένο αγωγό αλλά όπως είναι γνωστό και από τον αγωγό Μπουργκάς
Αλεξανδρούπολη η αρχική επιλογή δεν σημαίνει και ολοκλήρωση του έργου.
Η επιλογή του TAP,
το ξεπούλημα του ΔΕΣΦΑ στα Αμερικανοαζέρικα συμφέροντα και μάλιστα αντί
πινακίου φακής (είναι γνωστό ότι η τελική προσφορά των Αζέρων είναι η
μισή της αρχικής και το ένα τρίτο της προσφοράς των Ρώσων) καθώς και η
αιφνίδια αποχώρηση των Ρώσων από την προωθούμενη ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ
συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους. Τα γεγονότα αυτά επιβεβαιώνουν την
πλήρη υποταγή της κυβέρνησης Σαμαρά στις Αμερικανικές επιδιώξεις για
έλεγχο των ενεργειακών «δρόμων» στα πλαίσια του ανταγωνισμού των ΗΠΑ με
τη Ρωσία, αλλά και στις πιέσεις από την Ε.Ε.. Πρόσφατες είναι
οι δηλώσεις του Επίτροπου Ενέργειας της Ε.Ε. κ Έντιγκερ στον
Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Νίκο Χουντή ότι το πρώτο κριτήριο για την
επιλογή των ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ δεν θα είναι το ύψος του τιμήματος αλλά αν ο
υποψήφιοι αγοραστές είναι συμβατοί με την ενεργειακή πολιτική της Ε.Ε..
Είναι
εγκληματικό να ξεπουλάει η κυβέρνηση το 66% του υπάρχοντος δικτύου
αγωγών υψηλής πίεσης 512 χλμ , των 779 χλμ των κλάδων μεταφοράς και τις
εγκαταστάσεις του υγροποιημένου Φ.Α της Ρεβυθούσας του ΔΕΣΦΑ για 400 εκ
$, ή 606 εκ$ για το 100% και να πανηγυρίζει για τον ΤΑΡ ότι σημαίνει
επενδύσεις 1,5 δις $ για 547 χλμ αγωγού υψηλής πίεσης επι Ελληνικού
εδάφους. Τα δύο μέτρα και δύο σταθμά αποκαλύπτουν αφενός, το
μέγεθος του ξεπουλήματος του ΔΕΣΦΑ και αφετέρου την ανευθυνότητα της
Κυβέρνησης, που παραδίδει τον ΔΕΣΦΑ στην κρατική Αζέρικη Socar, με
γνωστές τις ιδιαίτερες σχέσεις της με τις κρατικές εταιρείες της
Τουρκίας BOTAS και TPAO με ότι αυτό συνεπάγεται. Επισημαίνεται ότι ο TAP θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP μήκους 2000 χλμ ( 80% SOCAR, 15% BOTAS, 5% TPAO , όλες κρατικές εταιρείες)
που θα μεταφέρει το αέριο από το Αζερμπαϊτζαν στα σύνορά μας με
προοπτική υλοποίησης ως το 2018. Σημειώνεται δε ότι στον TAP δεν υπάρχει
κρατική ή ιδιωτική Ελληνική συμμετοχή.
Όσον αφορά στα οικονομικά οφέλη από την συμφωνία την κυβερνητική προπαγάνδα ότι «η άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ» που θα δημιουργήσει «2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες νέες θέσεις εργασία» την καταρρίπτει
η ίδια η έκθεση του ΙΟΒΕ για τον αγωγό σύμφωνα με οποία, οι μόνιμες
θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής
του αγωγού θα είναι μόλις 100. Οπότε ο αγωγός TAP που κατά τον κ Σαμαρά
αποτελεί «μοχλό εξόδου της Ελλάδας από την κρίση» με μόλις 100 θέσεις
εργασίας μπορεί εύκολα να συμπεράνει ο κάθε ένας ότι δεν είναι μοχλός
εξόδου από την κρίση όταν οι άνεργοι ξεπερνούν το 1.300.000 και επιπλέον
η χώρα δένεται ακόμη περισσότερο στο Αμερικανικό άρμα αλλά και εξάρτηση
από την Τουρκία δημιουργείται
Η κυβερνητική προπαγάνδα προσπαθεί να καλύψει τις γνωστές μέχρι τώρα αλήθειες της σύμβασης ( η σύμβαση δεν είναι πλήρως γνωστή)
που μεταξύ άλλων προβλέπεται:
- η θέσπιση ειδικού νομικού καθεστώτος για τη συγκεκριμένη εταιρεία-επενδυτή.
- ο φορέας του έργου θα μπορεί να αποφύγει την εφαρμογή του ελληνικού δικαίου επικαλούμενος το άρθρο 5 της σύμβασης, προνόμιο που κανείς άλλος ημεδαπός ή αλλοδαπός δεν απολαμβάνει στη χώρα.
- οι αποφάσεις της Επιτροπής Υλοποίησης είναι υπεράνω κάθε εσωτερικής νομοθεσίας
- και για 25 έτη δεν θα επιβάλλεται οιαδήποτε νέα φορολογία, ακόμη και αν συντρέχουν λόγοι εθνικής σημασίας!
Αλήθειες που θα αποκαλυφθούν όταν κοπάσει o επικοινωνιακός θόρυβος για να καλύψουν την ΕΡΤ.
Η
Συμφωνία Κράτους Υποδοχής (Host government agreement) που περιλαμβάνει
το ύψος των τελών διέλευσης, θέματα απαλλοτριώσεων, την πιθανή συμμετοχή
του Ελληνικού Δημοσίου και διαδικαστικές λεπτομέρειες καθοριστικές για
τη λειτουργία του αγωγού που δεν δημοσιοποιείται γεννά ερωτήματα για
τους όρους της συμφωνίας και αν αυτή είναι τελικά επωφελής για το
Ελληνικό Δημόσιο η πρόκειται για μια ακόμη λεόντεια σύμβαση υπέρ των
ξένων συμφερόντων.
Όσον
αφορά στην επίπλαστη γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδος, που διαφημίζει ο
Πρωθυπουργός, αποτελεί άλλο ένα επικοινωνιακό τρίκ καθότι:
- Η ΕΛΛΑΔΑ δεν συμμετέχει στον αγωγό Ο TAP είναι απλά ένας αγωγός διέλευσης για την χώρα, συνεπώς η Ελλάδα δεν μετατρέπεται σε ενεργειακό κόμβο.
- Καμία διαπραγμάτευση δεν έχει γίνει ώστε να λαμβάνουμε ποσότητες Φυσικού Αερίου σε οικονομικά μειωμένες τιμές ως περιοχή διέλευσης .
- Καμία διαπραγμάτευση δεν έγινε αν θα λαμβάνουμε καν ποσότητες ΦΑ.
- Καμία διαπραγμάτευση δεν έγινε για διακλάδωση προς Βουλγαρία και όδευση προς την κεντρική Ευρώπη.
- Η μελέτη περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της διαβούλευσης.
- Καμιά διαπραγμάτευση δεν έγινε με την Αλβανία για να επιλυθεί η ΑΟΖ μετά τα προβλήματα που έχουν προκύψει από την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Αλβανίας.
Αντιθέτως
ο μόνος κερδισμένος γεωπολιτικά από τον αγωγό είναι οι ΗΠΑ που
κατάφεραν να πετύχουν μείωση της επιρροής της Ρωσίας στους ενεργειακούς
διαδρόμους.
Η απεικόνιση του αγωγού στον χάρτη της Ελλάδος δεν την καθιστά ενεργειακό κόμβο. Το να το ισχυρίζεται ο πρωθυπουργός αυτό θυμίζει το «Ποντίκι που Βρυχάται».
Η Τουρκία
έκανε μια εξαιρετική κίνηση για τα τουρκικά ενεργειακά συμφέροντα
προχώρησε σε συμφωνία κατασκευής του TANAP, ο οποίος να ξεκινά από την
Κασπία και να φτάνει μέχρι τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας, στην ευρωπαϊκή
Τουρκία. Με την συμφωνία αυτή καθίσταται η Τουρκία ενεργειακός κόμβος
γιατί το αέριο της Κασπίας μετά την παρεμβολή ενός τουρκικού αγωγού,
δίνει την δυνατότητα στην Τουρκία να αποφασίζει για το πόσο αέριο θα
δίνει και πόσο θα κρατάει η ίδια καθότι θα μπορεί να τον ελέγχει.
Την ίδια
στιγμή η χώρα μας με δεδομένο το ξεπούλημα του ΔΕΣΦΑ στερείται
δυνατότητας έλεγχου στον αγωγό. Έλεγχο που θα μπορούσαμε να έχουμε μόνο
με τη συμμετοχή της Δημόσιας Επιχείρησης.
Για
τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, η διαμόρφωση δημοκρατικού ενεργειακού σχεδιασμού
αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την προώθηση μεγάλων ενεργειακών
σχεδίων, όπως οι αγωγοί. Ο ΣΥΡΙΖΑ σαφώς ενδιαφέρεται και για την
γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας για να γίνει η Ελλάδα ενεργειακός
κόμβος .Όμως αυτό προϋποθέτει ανεξάρτητη πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική
και όχι πολιτική υποταγής στα ξένα συμφέροντα, προϋποθέτει ύπαρξη και
ενεργό συμμετοχή ισχυρών Δημόσιων ενεργειακών επιχειρήσεων και φυσικά η
επιλογή των αγωγών να εξυπηρετεί και να εντάσσεται και στον ενεργειακό
σχεδιασμό της χώρας μας και όχι να εξυπηρετεί κυρίως τα ξένα συμφέροντα Η
συγκεκριμένη επιλογή πρέπει να επισημανθεί πως δεν ήταν αποτέλεσμα
ενεργού πολιτικής της χώρας μας, αλλά καθαρά εσωτερική στάθμιση
συμφερόντων από μέρους του Κονσόρτσιουμ των εταιρειών του Shah Deniz και
TAP. Σαφώς ανάμεσα στις δυο εναλλακτικές διαδρομές του TAP και του
Napucco West προτιμότερη για τη χώρα μας είναι η επιλογή του TAP. Όμως
δεν προσφέρει στη χώρα μας τα οφέλη που προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια
της κυβέρνησης. Έχει αρνητικές επιπτώσεις, οι οποίες μεγενθύνονται από
τον τρόπο που η κυβέρνηση χειρίστηκε την υπόθεση. Επιπλέον περιλαμβάνει
σκοτεινά σημεία, τα οποία η κυβέρνηση οφείλει να αποσαφηνίσει άμεσα στην
Βουλή, αφού καταθέσει όλα τα σχετικά έγγραφα της συμφωνίας και τα
παραρτήματά τους.
*Ο Θανάσης Πετράκος είναι Βουλευτή Μεσσηνίας και υπεύθυνος του Τομέα Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου